czwartek, 28 października 2010

Pamiętnik duchowy. Święta Małgorzata Maria Alacoque; Kalendarium z życia świętej Małgorzaty Marii Alacoque

 
Posted by Picasa

"Gdy pewnego razu znów klęczałam przed Najświętszym Sakramentem - a miałam wtedy więcej czasu, gdyż zwykle moje zajęcia zostawiały mi go bardzo mało - poczułam się tak ogarnięta Jego Boską obecnością jakby jakąś szatą. Czułam to tak żywo, że zupełnie zapomniałam o sobie samej i o miejscu, w którym przebywałam. Powierzyłam się bez reszty Boskiemu Duchowi, oddając swe serce Jego wszechmocnej miłości. Pozwolił mi długo spoczywać na swojej Boskiej piersi, odsłonił przede mną cuda swojej miłości i niewypowiedziane tajemnice swojego Najświętszego Serca. Dotychczas ukrywał je przede mną, a te raz ukazał mi je po raz pierwszy i to w tak realistyczny i wyraźny sposób, że - wziąwszy pod uwagę skutki spowodowane we mnie przez ten przejaw łaski - nie mogłam mieć co do tego najmniejszej wątpliwości."

Spis treści
Słowo wstępne 5
Część I
Przed wstąpieniem do Zakonu Nawiedzenia
Wstęp 17
Początkowe lata 18
Budzące się pragnienie życia zakonnego 20
Surowa niewola 22
Pragnienie cierpień 25
„Moja święta wola musi się spełnić" 26
Choroba matki 28
Chrystus uczy Małgorzatę modlitwy 30
Pokorna skrucha 33
Długa i twarda walka 34
Chrystus nauczycielem i kierownikiem Małgorzaty 39
Nowe zmagania 45
Miłość do Zbawiciela 51
Spowiedź generalna 54
15.Ostatnia walka i zwycięstwo 56
Część II
W klasztorze Sióstr Wizytek w Paray-le-Monial
„To tutaj chcę cię mieć" 61
Dowody miłości Zbawiciela 63
Zaślubiny 66
Walka przeciw wyższej modlitwie 67
Upokorzenia i umartwienia 69
Obawy co do powołania Małgorzaty 72
Oblubienica z Taboru 74
Walka ze Zbawicielem 78
Krzyż z kwiatami 80
10. Nagana 83
Część III W okresie wielkich objawień
Zbawiciel objawia Małgorzacie tajemnice swojego Serca 89
Skarga odwiecznej Miłości 93
Następstwa objawienia 96
Nowe dowody miłości 97
Wymagania miłości 99
Spowiedź roczna 103
„Ty, mój Boże, wystarczasz mi w pełni" 105
Prześladowca 107
Heroiczne zaparcie 110
Ofiara zadośćuczynienia 114
Całkowicie pogrążona w cierpieniach 121
Obawa iluzji 125
„Zdaj się całkowicie na moją wolę" 126
Ojciec La Colombiere 128
Testament 134
Cierpieć bez narzekania 135
Wyprowadzę ją na miejsce samotne i tam będę mówił do jej serca" 139
Atak piekła 140
Życzenia Zbawcy 142
„Oto Serce, które tak ukochało" 146
Część IV Po wielkich objawieniach
Cierpienia czyśćcowe 155
Stan duszy odrzuconej 157
Towarzysze z niebios 160
Trudna ofiara 161
Wartość posłuszeństwa 162
Zbawiciel najlepszym lekarzem 165
Korona cierniowa 169
Krzyż bez kwiatów 171
„Tylko Ciebie pragnę, Panie" 172
Kalendarium z życia świętej Małgorzaty Marii Alacoque 177

Kalendarium z życia świętej Małgorzaty Marii Alacoque
22 lipca 1647 - Małgorzata Alacoque urodziła się w Ve-rosvres. Trzy dni później została ochrzczona.
1656 - Przyjęła I Komunię świętą u Sióstr Klarysek Urba nistek w Charolles.
1669 - Otrzymała sakrament bierzmowania, dodając do imienia Małgorzaty imię Maria. Tak ją również nazywano w Zakonie i pod tym imieniem czczono.
20 czerwca 1671 - Wstąpiła do Zakonu Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Paray-le-Monial.
25 sierpnia 1671 - Otrzymała habit zakonny.
5 listopada 1672 - Złożyła śluby wieczyste. Od tej chwili aż do śmierci została obdarzona szczególną łaską obecności Bożej, jaką otrzymują dusze uprzywilejowane przez Pana.
27 grudnia 1673, w czerwcu 1674 i w czerwcu 1675 -
Trzy wielkie objawienia Pana Jezusa, który ukazy wał Małgorzacie Marii swoje Najświętsze Serce.
1684 - Małgorzata Maria wybrana przez Matkę Marię Krystynę Melin na asystentkę przełożonej.
1687 - Ponownie została wybrana na ten urząd i pełniła go aż do śmierci. W ten sposób Zgromadzenie okazało jej swoje zaufanie.
31 grudnia 1684 - Otrzymała urząd mistrzyni nowicjatu, wychowując odtąd wiele młodych dusz do życia zakonnego i kształtując w duchu Nawie dzenia.
20 lipca 1685 - Małgorzata Maria wraz ze swoimi nowicjuszkami poświęciła się Najświętszemu Sercu Pana Jezusa (pierwszy publiczny kult), co spowodowało wielkie poruszenie w Zgromadzeniu.
20 czerwca 1686 - Całe Zgromadzenie zjednoczone w miłości i radości uczciło Najświętsze Serce Pana Jezusa w piątek po Oktawie Bożego Ciała (pierwsze święto Najświętszego Serca Pana Jezusa).
2 lipca 1688 - Małgorzata Maria otrzymała łaskę wizji, w której Boskie Serce Pana Jezusa dało posłannictwo Siostrom Nawiedzenia i Ojcom Jezuitom, aby szerzyli kult Jego Najświętszego Serca.
października 1690 - Śmierć siostry Małgorzaty Marii. 23 sierpnia 1846 - Ogłoszenie heroiczności cnót.
września 1864 - Beatyfikowana przez Piusa IX.
13 maja 1920 - Błogosławioną powiernicę Bożego Ser ca kanonizował Benedykt XV


Siostry Wizytki, Kraków 2003
Tytuł oryginału: Vie et oeuvres de sainte Marguerite-Marie - Autobiogmphie
Okładka
Obraz objawienia się Najświętszego Serca Pana Jezusa
świętej Małgorzacie Marii Alacoque, namalowany na kanonizację
13 maja 1920 roku (Bazylika Watykańska)
Tłumaczenie
ks. dr Jan Hojnowski SCJ
Korekta
Anna Grochowska-Piróg i Danuta Rymutowa
Redakcja całości
Siostry Wizytki w Krakowie
Projekt okładki, skład i łamanie Paweł Kremer
Imprimatur
Kuria Metropolitalna w Krakowie
Nr 243/2003 z 18 lutego 2003 r.
Wikariusz Generalny - bp Kazimierz Nycz
Kanclerz - ks. Jan Dyduch
Copyright by Klasztor Sióstr Wizytek w Krakowie Wszystkie prawa zastrzeżone
ISBN 83-86733-85-3